Sabtu, Mac 09, 2013

Mohd Saiful : Demi Allah, Saya Tidak Sama Sekali Berganjak!



Mohd. Saiful Bukhari Azlan berpegang teguh pada sumpah laknatnya sebelum ini bahawa dia pernah diliwat oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2008, sekali gus menolak dakwaan bapanya, Azlan Mohd. Lazim kononnya tuduhan ke atas Anwar itu adalah satu fitnah.

Dalam sidang akhbar di pejabat peguamnya di sini hari ini, Mohd. Saiful yang turut bersumpah dengan nama Allah menegaskan dia tidak akan sesekali berganjak daripada dakwaannya ke atas Anwar dan menyifatkan kenyataan terbaharu bapanya itu adalah akibat kerakusan politik Anwar.

Beliau juga percaya isu itu sengaja ditimbulkan bagi mengalih perhatian masyarakat daripada isu 'pengkhianat negara' berikutan kes pencerobohan pengganas Sulu di Sabah ketika ini.

Mohd. Saiful yang ditemani peguamnya, Zamri Idrus tampil tenang sepanjang sidang akhbar selama kira-kira 20 minit itu namun sesekali sebak terutama ketika menjawab soalan berkaitan tindakan mengejut bapanya, yang dikemukakan oleh ramai pemberita yang hadir.

"Kepada Anwar, bertaubatlah. Telah lima tahun saya bertahan dan berdiri teguh walaupun sukar. Saya pasti Allah akan balas apa yang saudara lakukan. Sungguh terdesak dan jijik sekali.

"Saya juga memberi amaran kepada Anwar, walaupun terdesak, jangan membabitkan bapa saya untuk memutarbelitkan keadaan dalam mencapai matlamat beliau dan walau apapun berlaku, saya yakin kepada Allah. Kebenaran tidak dapat dihapuskan walau apa sekalipun," katanya.

Keterbukaan Mohd. Saiful dan Zamri mengadakan sidang akhbar itu dengan turut menjemput media arus perdana serta portal-portal propembangkang nyata berbeza dengan sidang akhbar Azlan pagi ini yang dilakukan secara tersembunyi dengan menjemput hanya segelintir media propembangkang.

Dalam sidang akhbar itu, Azlan antaranya memberitahu, dakwaan Anwar pernah meliwat Saiful merupakan satu fitnah, dan seterusnya tanpa semena-mena menyatakan sokongannya supaya Anwar dan pakatan pembangkang akan memenangi pilihan raya umum akan datang.

Sementara itu, Mohd. Saiful mendedahkan, sebelum tindakan mengejut bapanya itu hari ini, beberapa ahli keluarganya juga pernah didatangi beberapa pihak bertujuan mengganggu-gugat perjalanan kes liwat Anwar tersebut namun dia terpaksa merahsiakan nama ahli keluarga dimaksudkan.

Menurutnya, kali terakhir beliau bercakap dengan bapanya malam tadi melalui telefon dan dia langsung tidak membincangkan kes liwat tersebut dan selepas mendapat tahu mengenai sidang akhbar Azlan, telefon bapanya gagal dihubungi kerana telah dimatikan.

Oleh itu, Mohd. Saiful merayu Azlan untuk kembali ke jalan yang benar kerana bapanya secara terang-terangan mengetahui Anwar bersalah.

"Dia ada bersama saya setiap kali perbicaraan di mahkamah, mengutuk Anwar dan selepas keputusan Mahkamah Tinggi, ayahlah yang terkehadapan membuat sidang akhbar bagi mendesak Peguam Negara merayu kes tersebut, dia di barisan hadapan.

"Walau apapun yang berlaku, dia tetap bapa kandung saya. Silaturahim kita tidak akan terputus kerana walau apapun yang berlaku, saya masih maafkan dia," katanya.

Sementara itu, peguamnya, Zamri Idrus yang turut hadir dalam sidang akhbar tersebut menafikan dakwaan Azlan mengenai penglibatan seorang pegawai di Pejabat Perdana Menteri dalam menyediakan 'skrip' perjalanan perbicaraan liwat membabitkan Anwar tersebut.

"Kita amat terkejut dengan tindakan Azlan. Seperti Saiful katakan, Saiful percaya ini didalangi pihak tertentu. Kalau pihak yang bersama Azlan pagi tadi adalah pihak yang neutral bukan dibayangi mana-mana parti politik, tetapi ingatlah pagi tadi, siapa di belakang Azlan?," katanya.

Dalam sidang akbar tertutup Azlan itu, dia turut ditemani oleh Ahli Majlis Perwakilan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Johari Abdul merangkap Ahli Parlimen Sungai Petani.

Anwar telah dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari tahun lalu daripada tuduhan meliwat Saiful tetapi kes itu akan didengari di Mahkamah Rayuan pada 22 dan 23 Julai ini.

Sidang akhbar Azlan Mohd Lazim mendapat laporan hangat daripada portal pembangkang termasuk Malaysiakini.



Berikut adalah kenyataan penuh Saiful Bukhari Azlan mengenai dakwaan bapanya itu:

Bismillahirahmannirrahim.

1. Saya berasa amat sedih dan dukacita dengan berita mengenai bapa saya. Saya sedih kerana bapa saya telah menjadi mangsa kerakusan politik makhluk bernama Anwar bin Ibrahim.

2. Demi Allah, Bangsa dan Negara tercinta, saya ingin tegaskan bahawa saya tidak sama sekali akan berganjak dengan dakwaan saya. Segala keterangan saya di mahkamah, juga sumpah laknat yang telah saya lafazkan sehingga akhir hayat.

3. Kepada Anwar bin Ibrahim, bertaubatlah. Telah lima tahun saya bertahan, dan berdiri teguh walaupun sukar. Saya pasti Allah akan balas apa yang saudara lakukan. Sungguh terdesak dan jijik sekali.

4. Saya juga membuat amaran kepada Anwar bin Ibrahim, walaupun terdesak jangan membabitkan bapa saya untuk memutarbelitkan keadaan dalam mencapai matlamat beliau.

5. Walau apa pun berlaku saya yakin pada Allah swt, kebenaran tidak dapat dihapuskan.

6. Saya percaya isu ini sengaja ditimbulkan bagi mengalih perhatian isu "pengkhianat negara" yang sedang berlaku walaupun berlaku, saya yakin kepada Allah swt yang benar tetap benar.

7. Saya akan terus berdoa agar Allah bukakan hati bapa saya untuk kembali pada jalan Allah kebenaran, pertahankan anak kandungnya yang menjadi mangsa.

8. Sebagai seorang anak, kasih sayang dan hormat kepada seorang ayah akan kekal hingga akhir hayat.

9. Kepada seluruh Malaysia, saya menyeru agar tidak terpedaya dengan permainan jijik Anwar Ibrahim.

10. Kedaulatan Negara kini sedang diancam musuh, ditambah pengkhianat musuh dalam selimut membantu, sudah ramai perwira kita yang telah terkorban, marilah sama-sama kita berdoa dan pertahankan.

11. Akan terus berdoa, sabar dan istiqamah.

Bertarikh pada 8 Mac 2013.

Mohd Saiful Bukhari bin Azlan

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: